vrijdag 22 oktober 2021

Yoga


De kat die alles verpestte

Zit ik daar in een diepgaande momentje in een lastige asana tijdens de yoga. Spirituele energie en diepe ademhaling, heel bijzonder zeg maar. Het was al niet makkelijk om in die toestand te komen want ik mis de kinderen. Ze mochten logeren en kon ik éindelijk aan mijzelf toe komen. Dus ik flink aan de dans, yoga en meditatie.

Dan komt mijn kat langs. En ze loopt niet gewoon voorbij, nee ze wil aandacht. Liefdevolle aandacht. Dus wat doet ze? Liefkozend zet ze haar scherpe tandjes in mijn kuit. ‘Nou, lekker dan kat!’ zeg ik boos. Ze kijkt mij met haar liefste blik aan, strijkt haar zachte vachtje langs mijn been en laat een heerlijk prieuwtje klinken. Voor ik het weet zit ik haar op mijn yogamat te aaien en ben ik 10 minuten verder. Als ze tevreden weg loopt heeft haar warme vachtje mij van binnen verzacht en ze heeft mij laten lachen met haar gekke sprongen.

De yoga laat ik maar voor wat het is en ik ga door met de meditatie. Adem in, adem uit. Yoga heeft mijn lijf soepeler gemaakt, de kat mijn gevoel verzacht. Maar tijdens de meditatie is het een uitdaging mijn hoofd ook tot rust te krijgen. Al die gedachten! Zouden de kinderen zich vermaken? Hoe kan ik het meeste uit mijn tijd halen? Adem in, adem uit.

Daar komt de kat weer voorbij. Ik ben op mijn hoede voor nog meer ‘liefdevolle tandjes’ in mijn been. Maar nu gaat ze stilletjes tegen mij aanliggen. Ik voel de warmte van haar lichaampje en de cadans van haar rustige ademhaling. Mijn gedachten worden stil als mijn aandacht zich hierop richt.

Zonder mijn drukke jongens ging ik hard werken aan mijn conditie, ontspanning en het optimaal genieten van de tijd die ik zonder kinderen heb voor dans, yoga en meditatie. Maar mijn kat verpestte de training, haalde mij uit mijn concentratie en béét mij!

Niks ging zoals ik had gepland en toch heb ik ervaren wat ik nodig had. De kat heeft ervoor gezorgd dat ik mijn rustig voelde, kon loslaten, mij geliefd en verbonden voelde. Ik blijf in een staat van verwondering achter. Ze krijgt straks een lekker kattensnoepje van mij.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ademhalen

  Ik weet het: bewust ademhalen draagt bij aan een gezond lichaam en een rustige geest. En als je aan het bevallen bent is de manier waarop...