donderdag 14 oktober 2021

Candida


 

 Het Vreselijke Leerzame Monster

Gremlins. Weet je nog: dat monstertje in jaren ‘90 films? Een Gremlin is een lief knuffelbeertje dat verandert in een monster als hij nat wordt, en dan alles kort en klein slaat. Candida is mijn Gremlin. Krijgt hij suiker en veel koolhydraten te eten, met een sausje van stress en extra progrestron dan ontpopt hij zich tot een monster die complete chaos brengt in mijn lijf. Hij knaagt, gromt, steekt, bijt, kauwt, krabt, stompt en knijpt. Laatst was het weer zover. ‘Ah, weer een vaginaal schimmeltje?’, vroeg mijn dokter toen ik bij hem op consult kwam. Het klinkt bijna liefkozend. Gelaten zucht ik: ‘Yes, doe mij maar weer een herhaalrecept pillen en zalf alstublieft!’.

Het was in de lente dat ik in een opwelling van vastberadenheid besloot niet langer een slachtoffer van Gremlin en afhankelijk van de zalfjes van de huisarts te willen zijn. Ik las alles wat ik kon vinden over candida, en ik vond een krachtig wapen: voeding. Suiker, koolhydraten, gist, melk, witmeel producten, gewoon brood van tarwe, rogge en gerst, alcohol, koffie en alles wat in pakjes zit, in een fabriek gemaakt is en vol zit van kunstmatige smaak- en kleurstoffen: dat is het water voor mijn Gremlin. Dus ik zet ‘m op rantsoen. Het was een hele uitdaging om nieuwe recepten te vinden die in de smaak vielen bij iedereen en de kinderen moesten ook wel even wennen aan dadels en rozijntjes in plaats van koekjes en chips (geen verleidingen meer in huis voor mij en ook wel zo gezond voor hun!). En het lukte: na een week of drie, in combinatie met de medicijnen van de dokter begon Gremlin terug te veranderen in een zacht knuffelbeertje dat lief in een hoekje ligt te slapen. Ik was superblij en trots! Het heft was weer in mijn handen.

Maar zo simpel als voeding en medicijnen bleek het natuurlijk weer niet te zijn. Hormonale schommelingen zoals gewoonweg de menstruatiecyclus, en de onderhand overbekende stress als veroorzaker van een heleboel menselijk leed is een stuk moeilijker om inzicht in te krijgen en te beheersen. Een dieet is door logica (koekjes zijn niet goed voor mij) en dwang (ik eet het koekje niet) beheersbaar. En tja, niks menselijks is mij vreemd. Hoe langer Gremlin slaapt, hoe verleidelijker dat koekje bij de koffie eruit ziet. Gremlin gniffelt in z’n slaap. Hij ziet er helemaal niet zo vreselijk uit als hij slaapt…

Ik ben echt ontzettend zat van Gremlin. Mijn Vreselijke Leerzame Monster die mij alert houdt op stress, in welke tijd van de maand ik zit en mij dwingt gezond te eten. Moe word ik er van! Het is wel duidelijk dat we er nog lang niet uit zijn met z’n tweetjes. Maar in de tussentijd is Gremlin wel goed voor mijn lijn, en daar ben ik dan weer niet geheel ontevreden mee ;-))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ademhalen

  Ik weet het: bewust ademhalen draagt bij aan een gezond lichaam en een rustige geest. En als je aan het bevallen bent is de manier waarop...